INFORMAŢII GENERALE:
Actele de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite la autorităţile străine, au putere doveditoare în România numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă române.
Aparţinatorul unui cetăţean român care a decedat in străinătate, ARE OBLIGAŢIA, ca în termen de 6 LUNI de la data înregistrării actului sau faptului de stare civilă la autorităţile străine, să ceară transcrierea certificatului/ extrasului/extrasului multilingv de deces eliberate de autorităţile străine fie la Primăria locului său de domiciliu, fie la primăria locului de domiciliu al defunctului, fie la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României.
În funcţie de ţara în care a decedat cetăţeanul român, actul a cărui transcriere se cere poate să fie denumit astfel:
De asemenea, o ţară poate elibera atât certificat de deces, cât şi extras multilingv de deces sau certificat de deces însoţit de formularul standard multilingv, iar dumneavoastră puteţi opta pentru documentul care vă scuteşte de efectuarea mai multor formalităţi necesare transcrierii.
De exemplu AUSTRIA, eliberează certificat de deces, care se poate prezenta în original, însoţit doar de traducerea legalizată la notar, deoarece există convenţie între România şi Austria prin care sunt recunoscute actele de stare civilă fără alte formalităţi; extras multilingv de deces, care se prezintă în original, fără traducere, deoarece România şi Austria au ratificat Convenţia de la Viena din 08.09.1976; certificat de deces însoţit de formular standard multilingv, recunoscut în România, deoarece Austria şi România sunt ţări membre ale Uniunii Europene).
Transcrierea în registrele de stare civilă române a certificatelor/extraselor de stare civilă/extraselor multilingve eliberate de autorităţile străine, care nu conţin toate rubricile prevăzute de certificatele de stare civilă române sau acestea nu sunt completate, se efectuează pe baza documentului original emis de autorităţile străine şi a altor înscrisuri autentice, emise de autorităţile publice competente române sau, după caz, străine, care fac dovada datelor ce trebuie înscrise la rubricile respective, prezentate de solicitant.
NOU! Potrivit modificărilor aduse Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, în vigoare de la data de 03.05.2022, în situaţia în care decesul s-a produs în străinătate şi nu s-a înregistrat la autorităţile străine competente sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare de carieră ale României, se poate întocmi actul de deces şi în baza certificatului medical constatator eliberat de autorităţile străine, apostilat/supralegalizat, după caz.
Din tabelele de mai jos alegeţi ţara unde a avut loc decesul (denumirile statelor apar în limba engleză):